Uwięzić węgiel

19 lutego 2008, 00:16

Choć nie ustają prace nad technologiami eliminującymi dwutlenek węgla z procesów technologicznych, niewiele z nich nadaje się do stosowania na szeroką skalę. Nie dziwi zatem postawa niektórych naukowców, którzy zamiast ostatecznie rozwiązać problem, próbują go obejść. Jeden z efektów takiej filozofii zaprezentowali niedawno badacze z Georgia Institute of Technology – opracowywany przez nich system ma umożliwić zbieranie, magazynowanie, transport oraz przetwarzanie węgla do postaci nieszkodliwej dla środowiska, a w przyszłości – nawet w syntetyczne paliwo.



Molekularne origami na żywo

15 lutego 2008, 11:51

Zanim zacznie wypełniać swoją funkcję, każde białko w organizmie żywym musi przejść proces składania. Proces ten jest zależny od ogromnej liczby sił działających na każdy atom białka oraz jego otoczenia, a także od warunków, w których zachodzi synteza. Na podobnej zasadzie zachodzi składanie niektórych cząsteczek RNA, które w pewnych sytuacjach może pełnić funkcje podobne do protein.


Ćwiczyć, by widzieć słuchem

11 lutego 2008, 08:12

Pracownicy organizacji charytatywnej Visibility z Glasgow prowadzą projekt pilotażowy, w ramach którego 10 niewidomych dzieci w wieku od 5 do 17 lat uczy się echolokacji. Ma im ona pomóc w tworzeniu map mentalnych, czyli wizualizowaniu otoczenia. Dzieci kląskają i starają się zinterpretować dźwięk, odbijany od obiektów znajdujących się w pobliżu.


Z P2P bezpieczniej na drodze

22 stycznia 2008, 00:13

Zwolennicy sieci peer-to-peer często wskazują na ich zalety oraz możliwości pożytecznego wykorzystania. Niestety, konkretnych zastosowań tego rodzaju jest jak na lekarstwo, a nawet legalne "torrenty" zwykle kojarzą się z niekontrolowaną dystrybucją pirackich plików wszelkiego rodzaju. Na szczęście pojawiają się przykłady potwierdzające korzyści płynące z tej technologii. Jednym z nich jest CarTorrent – sieć bezprzewodowej komunikacji dla samochodów, opracowywana przez naukowców z University of California w Los Angeles.


Ukoić kierowcę

19 stycznia 2008, 21:58

Pojazdy poruszające się po naszych drogach są coraz nowocześniejsze i bezpieczniejsze. Jednak zdarzają się sytuacje, w których nie wystarczają nawet najlepsze poduszki powietrzne, ani kontrolowane strefy zgniotu. Dlatego niemieccy naukowcy z Technical University of Berlin zabrali się za pracę nad samochodem, który umożliwi ograniczenie liczby wypadków przez poprawę komfortu psychicznego kierowcy.


Jedna z wersji silnika OPOC© APT

Tylko na boki

16 stycznia 2008, 01:12

Co można uzyskać, łącząc liczące sobie siedemdziesiąt lat konstrukcje ze współczesną technologią? Jeśli wierzyć obietnicom firmy EcoMotors, efektem takiego mariażu będą samochody spalające 2,4 litra paliwa na sto kilometrów. Firma ma zamiar wprowadzić na rynek opracowany przez APT Technology silnik wysokoprężny, przypominający napęd samolotów Junkersa z lat trzydziestych ubiegłego wieku.


Nano w wersji luksusowej. Zdjęcie: Tata Motors.

Maluch znad Gangesu

11 stycznia 2008, 00:31

Choć rewolucji motoryzacyjnych obiecywano nam wiele, samochody wciąż należą do urządzeń raczej drogich i raczej szkodliwych (dla środowiska, przechodniów, a czasem nawet kierowców). Jednak pojawił się kolejny producent, który obiecuje zmianę oblicza branży. Zdaniem firmy Tata Motors z Indii, rewolucja ma się dokonać za sprawą autka o nazwie Tata Nano.


Ostatnia dekada kierowców?

9 stycznia 2008, 11:50

Dyrektor wykonawczy General Motors Rick Wagoner stwierdził, że w ciągu najbliższej dekady powstaną samochody, które obędą się bez kierowców. Zdaniem zarówno Wagonera jak i Larry’ego Burnsa, wiceprezesa GM ds. badań i rozwoju, główne przeszkody, które trzeba przezwyciężyć wcale nie są natury technicznej.


Chińczycy zidentyfikowali ok. 400 genów uzależnienia

8 stycznia 2008, 11:19

Chińczycy zidentyfikowali 396 genów, które zwiększają podatność na uzależnienie od narkotyków i innych substancji psychoaktywnych. Badacze skupili się na 4 z nich: kokainie, opiatach, alkoholu oraz nikotynie.


© K2D2vacalicencja: Creative Commons

Korkowanie hamulcem

21 grudnia 2007, 01:00

Badania matematyków nad przyczynami zatorów drogowych dowiodły, jak wielkie znaczenie może mieć działanie jednostki. Naukowcy z uniwersytetów w Exeter, Bristolu i Budapeszcie opracowali model, dzięki któremu udało się znaleźć przyczynę powstawania korków na drodze w sytuacjach, gdy brak jest typowych utrudnień w ruchu, spowodowanych np. wypadkami czy remontami nawierzchni.


Zostań Patronem

Od 2006 roku popularyzujemy naukę. Chcemy się rozwijać i dostarczać naszym Czytelnikom jeszcze więcej atrakcyjnych treści wysokiej jakości. Dlatego postanowiliśmy poprosić o wsparcie. Zostań naszym Patronem i pomóż nam rozwijać KopalnięWiedzy.

Patronite

Patroni KopalniWiedzy